Op 27 oktober 2016 had in de Salons Mantovani in Oudenaarde de 11de editie plaats van ons Gala van de Vlaamse HR-Ambassadeurs. De organisatie diende immers onvoorzien uit te wijken naar een nieuwe passende locatie. Ondanks deze wending zorgden onze partners/sponsors voor een recordopkomst.

Voor deze 11de editie, waarbij het voorprogramma volledig in lijn lag met het initiatief van het VBO “Young Talent in Action”, hadden we snel de toezegging gekregen van Minister Hilde Crevits om als centrale gast op te treden. Haar bijzonder zware agenda (er bewoog in die periode in het politieke landschap heel wat) dreigde nog even roet in het eten te gooien, maar ze hield eraan om toch aanwezig te zijn. De link met onderwijs, als leidraad in ons programma, had haar bijzondere aandacht weerhouden, waarvoor we haar graag nog eens bedanken.

Onze gastvrouw Francesca Vanthielen had er erg veel zin in. Ze was aangenaam verrast door de nieuwe locatie en ... de enorme opkomst.
En dan ... onze nieuwe  HR-Ambassadeur! Dit jaar sleepte BOSS paints de Award in de wacht. BOSS paints, dat net zijn 60 jarig bestaan heeft gevierd, maakte indruk met een sterke bedrijfscultuur, mee gestimuleerd en gedragen door zijn CEO Toon Bossuyt. Die gedrevenheid wordt graag onderschreven door Heidi Van Herweghe , HR-Directeur. Zij ontving de Award uit de handen van onze eregaste Minister Hilde Crevits en was zichtbaar verrast en onder de indruk.
Naast deze award werd Heidi ook nog bedolven onder prachtige cadeaus van AMS, BMW, Ceran en Jobat.  The Coaching Square verraste dan weer om haar geschenken toe te kennen aan de genomineerde net-niet-winnaars. Wij wensen Heidi en haar team een “gezellige drukte” in het uitdragen van het Ambassadeurschap.

Maar zoals eerder gezegd ... geen verliezers op ons HR-Gala, alleen winnaars. Getuige daarvan, de prachtige dossiers van de collega’s van Emmaüs, Wijs en het Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen. HR-projecten om trots op te zijn! Deze prachtige projecten verdienen opvolging ... Maar we wilden nu al meer en daarom werd er extra aandacht gereserveerd voor de net-niet-winnende collega’s. Zij waren ook allemaal in de zaal en kregen een erg warm en verdiend applaus, met daar bovenop een kristallen ster om te laten schitteren in hun trofeeënkast.

Eind van de avond zagen wij twee zichtbaar bijzonder gelukkige mensen: Rony Hoebeke als organisator en Pieter Timmermans als juryvoorzitter, die ook nog eens onderlijnde hoe trots hij was op de jurywerking en hun altijd waargemaakt engagement om de confidentie te bewaren tot de dag zelf. 

Maar ze waren ook nog gelukkig om een andere reden. Ze hadden eerder hun schouders gezet onder het opstartinitiatief m.b.t. een breed HR-platform, en konden vandaag applaudisseren voor de afkondiging ervan door Bart Buysse (algemeen Directeur VBO) en David Ducheyne (negociator en voorzitter van het platform) . Zij hebben op het podium met veel enthousiasme al verduidelijkt wat HRPro (want dat is de naam van het platform) betekent, maar roepen de HR-collega’s tegelijk op vanaf nu mee de kar te trekken.  De komende dagen/weken volgt er zeker meer nieuws. U kunt nu al op verkenning op volgend adres: www.hrpro.be.


En … we sluiten af met het begin! Het voorprogramma rond Young Talent in Action. Doel was immers de dynamiek te behouden en verder aan te wakkeren. Jullie ontvingen allemaal de VBO-brochure i.s.m. AMS, een praktische handleiding voor CEO’s en HR-managers, met daarin wat de jongeren zelf aantrekkelijk vinden en van hun loopbaan verwachten, vol met tips&tricks en good practices. Young Talent@Work gaat dan ook specifiek uit van de verwachtingen van jongeren en hoe bedrijven en HR-managers hierop kunnen inspelen.
Zoals tijdens het programma werd benadrukt, is dit een interactief gegeven op de Youngtalentinaction-website. Het VBO zet dus zijn inspanningen ook voort. Ken jij ook zo’n inspirerend voorbeeld? Heb jij nog tips of opmerkingen? Laat het ons weten door te mailen naar hs@vbo-feb.be.

Ondanks de vakantiemodus liepen er intussen al tientallen mails binnen met de eerste reacties: ze waren hartverwarmend! Wij volgen de reacties verder op … trachten ook daar weer iets uit te leren en werken vol vreugde aan editie 2017. We zullen de komende weken afstemmen met Goosebumps (die de locatie in de Ghelamco Arena beheert) en onze partners/sponsors wat de toekomstige locatie betreft. Mogelijks betrekken we ook nog alle aanwezigen bij een eventuele bevraging.
Rest ons enkel alle aanwezigen te danken voor de geslaagde editie en iedereen al een prachtig jaareinde toe te wensen en een voorspoedig 2017.